Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου 2011

Ο αναλφαβητισμός στις μέρες μας!

Όπως όλοι γνωρίζουμε ο Αναλφαβητισμός είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο που υπάρχει εκατοντάδες χρόνια στον πλανήτη και ανθίζει κυρίως στις τριτοκοσμικές χώρες. Ο αναλφαβητισμός μπορεί να είναι είτε τεχνολογικός, να μην μπορεί να χειριστεί κάποιος σύγχρονα μέσα όπως π.χ. υπολογιστές, είτε ολοκληρωτικός, δηλαδή να λειτουργικά ή οργανικά αναλφάβητος.
Αναλφάβητος είναι γενικά το άτομο το οποίο δεν μπορεί να στηρίξει τον λόγο του, να γράψει ή να διαβάσει. Οργανικά αναλφάβητους θεωρούμε όσους δεν κατέχουν καμία απολύτως βασική γνώση, δηλαδή την γραφή, την ανάγνωση, και την αριθμητική. Λειτουργικά αναλφάβητους από την άλλη θεωρούμε όσους έχουν φοιτήσει μέχρι κάποιος έτος στο σχολείο, συνήθως μέχρι το δημοτικό ή το γυμνάσιο, και γνωρίζουν τις βασικές ή λιγότερες γνώσεις. Τα αίτια ώστε να είναι κάποιος αγράμματος είναι αρκετά, αλλά κυρίως είναι κληρονομιά που εισπράξαμε μαζί με τις καταστροφές μετά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο, λόγω έλλειψης χρημάτων για την μόρφωση του τότε λαού.
Έχοντας λοιπόν αίτια, συνεπάγονται και αποτελέσματα, τα οποία στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν φαίνονται και τόσο θετικά. Αρχικά, διακρίνουμε επιπτώσεις στο ίδιο το άτομο το οποίο είναι αναλφάβητο. Συνήθως σχετίζονται με την κοινωνική του θέση, την εργασία του αλλά και την αντιμετώπισή του από τους ανθρώπους γύρω του. Ο αποκλεισμός από θέσεις εργασίας είναι κάτι σύνηθες αφού πλέον χρειάζονται έστω οι γνώσεις του λυκείου για την εργατική αποκατάσταση.
Η γνώση των δικαιωμάτων που μας αντιστοιχούν είναι απαραίτητη. Ένας αγράμματος άνθρωπος λοιπόν «υστερεί» στην πλήρη γνώση των δικαιωμάτων του πολλές φορές. Ακόμα όμως και να γνωρίζει τα δικαιώματα του είναι δύσκολο να τα υποστηρίξει με ορθότητα αφού δεν κατέχει το κατάλληλο λέγειν αλλά ούτε μπορεί να γράψει μια επίσημη δήλωση. Έτσι, εφόσον γνωρίζει τις αδυναμίες του του δημιουργούνται εσωτερικά προβλήματα που μπορεί να οδηγήσουν σε κατάθλιψη, αφού θεωρείται παρείσακτος πολλές φορές, σε εσωστρέφεια αλλά και να νιώθει αισθήματα μειονεξίας και κατωτερότητας προς του μορφωμένους.
Οι επιπτώσεις, όμως, διευρύνονται και στην κοινωνία. Ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα σε μια χώρα εάν η πλειοψηφία των πολιτών της ήταν αναλφάβητοι? Τι είδους εξέλιξη θα υπήρχε σε αυτήν την χώρα? Αυτά τα ερωτήματα, μας οδηγούν στο ότι με την παρουσία του αναλφαβητισμού στην κοινωνία καθυστερεί η οικονομική αλλά και κοινωνική ανάπτυξη μιας χώρας, αφού η ανάπτυξη ισοδυναμεί με γνώσεις που έχουν αξιοποιηθεί κατάλληλα για την πρόοδο ενός τόπου. Φυσικά, δεν θα λείπουν και οι κοινωνικές διακρίσεις που μπορούν να θεωρηθούν και ρατσισμός αρκετές φορές αφού η διάκριση ανάμεσα σε μορφωμένους και αμόρφωτους ξεχωρίζει κοινωνικά σύνολα ανθρώπων. 
Για αυτό το λόγο η σωστή πληροφόρηση των πολιτών για αυτό το φαινόμενο παίζει αρκετά μεγάλο ρόλο. Το φαινόμενο αυτό δεν θα πρέπει να διογκωθεί άλλο και για αυτό υπάρχουν οι τρόποι αντιμετώπισης. Ο κόσμος δεν γνωρίζει την πραγματική διάσταση αυτού του προβλήματος. Η σωστή αντιμετώπιση των αναλφάβητων μπορεί να βοηθήσει και στην μόρφωση τους. Για τον λόγο αυτό σκόπιμο είναι να ενημερωθούν οι πολίτες και να τους αντιμετωπίζουν όπως έναν μορφωμένο συμπολίτη τους. Ακόμα, εάν κτιστούν σχολεία σε περιοχές που δεν υπάρχουν και τα παιδιά διανύουν μεγάλες αποστάσεις ώστε να παρακολουθούν λίγες ώρες θα ήταν κάτι ωφέλιμο για αυτούς. Φυσικά, και η υποχρεωτική εκπαίδευση θα πρέπει να εφαρμοστεί όχι μόνο για την μετ' έπειτα επαγγελματική μας αποκατάσταση αλλά και για το όφελος του συνόλου. Χρειάζεται ωστόσο, να συμβάλλουν και οι καθηγητές ώστε να καθοδηγούν σωστά τα παιδιά που σκέφτονται να σταματήσουν την μόρφωση τους θέτοντας τους σωστά επιχειρήματα που θα τους οδηγήσουν σε μια καλύτερη απόφαση για το μέλλον τους.  
Έτσι λοιπόν, καταλήγουμε στο συμπέρασμα, ότι ο αναλφαβητισμός έχει πολλές επιρροές και επιδράσεις καθημερινά τόσο στον άνθρωπο όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Η αποφυγή του και η σωστή αντιμετώπιση είναι κάτι για το οποίο αξίζει να προσπαθήσουμε όλοι!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου